4MAT Teori og Research
- Bygg bro mellom læringsstiler og anerkjente teorier
4MAT-teorien, utviklet av Dr. Bernice McCarthy, kombinerer omfattende forskning innen læring og hjernens funksjon for å tilby en helhetlig tilnærming til undervisning, ledelse og kommunikasjon. Basert på ideen om individuelle læringsstiler og preferanser, tilpasser 4MAT undervisningen til den enkeltes behov gjennom fire hovedfaser av læringsprosessen.
Forskning har vist at tilpasning til individuelle læringsstiler øker læringseffektiviteten, engasjementet og kunnskapsoverføringen. Studier viser bedre kunnskapsretensjon, økt motivasjon og forbedrede prestasjoner når undervisningen er tilpasset læringsstilene. 4MAT-teorien har blitt anvendt i forskjellige kontekster som bedriftsopplæring, skoler og profesjonell utvikling.
4MAT bygger på en rekke anerkjente teorier som John Dewey og David Kolbs syn på læring som en personlig erfaring og sirkulær prosess. Carl Jungs teori om grunnleggende menneskelige forskjeller og Joseph Bogens arbeid med hjernen er også viktige inspirasjonskilder for 4MAT.